Hoe toepassingen van kunstmatige intelligentie jouw bedrijf laat groeien

We staan er vaak niet bij stil, maar we gebruiken al massaal kunstmatige intelligentie (AI). Het heeft in de wereld al voor veel technologische veranderingen gezorgd. We unlocken onze smartphones met gezichtsherkenning, chatten op websites steeds vaker met AI-gestuurde chatbots, maken gebruik van virtuele assistenten zoals Siri en laten het denken en schrijven over aan ChatGPT. Je zou bijna zeggen dat we niet meer zonder kunnen. Kunstmatige intelligentie is de toekomst van technologie. En hoe mooi zou het zijn als je deze technologie ook in het voordeel kan gebruiken binnen je eigen organisatie? We vertellen je hoe je toepassingen van AI kan gebruikt in je dagelijkse werkzaamheden en hoe dat jouw bedrijf helpt groeien.

Wat is kunstmatige intelligentie?

Kunstmatige intelligentie, artificial intelligence (AI) is een breed begrip. Het is een tak van computerwetenschappen die zich bezighoudt met het creëren van systemen die taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren, beslissingen nemen en het begrijpen van natuurlijke taal. We gebruiken AI in een breed scala aan toepassingen, van chatbots tot aan autonome voertuigen en diagnoses van medische aandoeningen. Het kan ingewikkelde problemen oplossen die voorheen onmogelijk of tijdrovend waren. Ook kan de technologie processen automatiseren, waardoor efficiëntie en nauwkeurigheid worden verbeterd en menselijke fouten worden verminderd. Het zet menselijke input om naar input die door computersystemen kan worden gebruikt op basis van eerder gevonden patronen en een ontstaan neuraal netwerk.

De technologie passen we toe in verschillende technieken, waaronder gezichtsherkenning, spraakherkenning, taalvertaling, robotica en machine learning.

Wat zijn voordelen van artificial intelligence binnen een organisatie?

Kunstmatige intelligentie helpt bij het automatiseren van routinematige taken. De technologie neemt eigenlijk taken over van medewerkers. Zo kunnen zij, door gebruik te maken van AI, meer waarde toevoegen aan de organisatie, zoals het hebben van meer tijd voor complexere taken en een hogere productiviteit.

Ook verbetert het de efficiëntie van bedrijfsprocessen. Zo helpt de technologie om processen efficiënter te maken. Bijvoorbeeld door gegevens te analyseren en te rapporteren waardoor bedrijven beter inzicht krijgen in hun prestaties en waar mogelijkheden zijn voor verbetering.

Kunstmatige intelligentie helpt ook met het voorspellen van trends. Dit gebeurt doormiddel van data-analyses. Dit helpt organisaties om betere beslissingen te nemen en zich beter voor te bereiden op toekomstige interne en externe ontwikkelingen.

Als laatste, helpt het ook bij het optimaliseren van producten en diensten door deze af te stemmen op de behoefte en wensen van klanten. Dit gebeurt door bijvoorbeeld het analyseren van klantdata. Deze data worden vervolgens gebruikt voor het verbeteren van producten en diensten van een organisatie.

Verschillende toepassingen van kunstmatige intelligentie binnen een organisatie

Beeldherkenning met AI

Een van de meest voorkomende toepassingen is AI gecombineerd met beeldherkenning. Beeldherkenning is een technologie die het mogelijk maakt om automatisch objecten, patronen of gezichten in digitale afbeeldingen en video’s te herkennen en te categoriseren. Kunstmatige intelligentie haalt daar vervolgens nuttige informatie uit om daarop (semi) acties te ondernemen. Je spreekt dan van computer vision.

Een van de belangrijkste toepassingen van beeldherkenning met behulp van kunstmatige intelligentie is bijvoorbeeld het identificeren van objecten uit beelden. Dit kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden:

  • Medische beeldvorming: AI-gebaseerde beeldherkenning kan artsen helpen bij het snel en nauwkeurig identificeren van medische aandoeningen op medische beelden, zoals MRI-scans en röntgenfoto’s. Dit kan leiden tot snellere diagnoses en betere patiëntenzorg.
  • Autonome voertuigen: het wordt gebruikt in zelfrijdende auto’s om objecten en obstakels op de weg te detecteren en te identificeren. Hierdoor kunnen autonome voertuigen beter navigeren en ongelukken voorkomen.
  • Veiligheid en beveiliging: hier wordt beeldherkenning gebruikt in bewakingscamera’s en beveiligingssystemen om verdachte activiteiten te detecteren en te rapporteren. Dit kan helpen bij het voorkomen van criminaliteit en het beschermen van eigendommen en mensen.
  • Retail: de technologie wordt gebruikt in de detailhandel om klanten te volgen en hun koopgedrag te analyseren. Dit kan retailers helpen bij het verbeteren van de winkelervaring en het aanbieden van gepersonaliseerde aanbiedingen.

Bij Pegamento hebben we al jaren ervaring in het ontwikkelen van beeldherkenning i.c.m. kunstmatige intelligentie. Bij Bakkerij Amstelveld zetten we computer vision in om de kwaliteitscontrole te verhogen. En bij Rijkswaterstaat zetten we de technologie in om gevaarlijke situaties bij het bedienen van bruggen te detecteren en helpen te voorkomen.

In onderstaande video zie je hoe normale camera’s door middel van AI-modellen weggebruikers anoniem detecteert. Dankzij kenteken detectie kan er informatie verzameld worden als positie, gewicht, luchtvervuiling en geluidsoverlast. Deze data worden vervolgens geanonimiseerd en kunnen we gebruiken om waardevolle conclusies uit te trekken over het gebruik en de overlast van infrastructuur.

Taalvertaling & Spraakherkenning

AI gebruiken we ook voor taalvertaling. Taalvertaling is een technologie die het mogelijk maakt voor computers om tekst of spraak van een bepaalde taal naar een andere taal te vertalen. Taalvertalers worden vaak gebruikt in omgevingen waar mensen van verschillende culturen samenkomen zoals internationale bedrijven, toeristische bestemmingen en educatieve instellingen.

Een andere veelgebruikte toepassing is spraakherkenning. Dit is een technologie die het mogelijk maakt voor computers om gesproken taal te herkennen en begrijpen. Klantenservices maken gebruik van spraakherkenning om telefoongesprekken van klanten automatisch te transcriberen en te categoriseren. Op basis daarvan kan de technologie ook de emotionele toestand van de klant bepalen. Dit kan helpen bij het stroomlijnen van de klantenservice en het verbeteren van de klantervaring.

Sprinklr is bijvoorbeeld een omnichannel platform waarin AI wordt gebruikt voor taalvertaling en spraakherkenning. Zo kunnen mensen realtime met elkaar chatten ongeacht welke taal ze spreken. Wanneer bijvoorbeeld een medewerker een gesprek voert met een anderstalige klant, dan vertaalt een AI-engine tijdens het chatten de tekst direct in de juiste taal van de ontvanger en verzender. Iedereen kan hierdoor in zijn eigen taal communiceren waardoor je niet constant bezig bent met het vertalen van gesprekken. Op deze manier kan het contact met de klant sneller verlopen. Het AI-gedreven platform vertaalt niet alleen, maar herkent doormiddel van spraakherkenning ook of een klant tevreden of ontevreden is. Op basis hiervan geeft het platform antwoordsuggesties die de werknemer kan gebruiken tijdens het gesprek.

Hieronder zie je een afbeelding uit Sprinklr die aan de hand van spraak-/tekstherkenning automatische antwoordsuggesties geeft op een vraag over parkeervergunningen.

Smart responses aangedreven door AI

RPA & AI

Robotic process automation (RPA) richt zich op het automatiseren van repetitieve taken en processen in organisaties. Developers programmeren RPA-systemen voor het automatiseren van verschillende taken, bijvoorbeeld voor het verzamelen van gegevens uit verschillende bronnen, het verwerken van facturen en andere administratieve taken. RPA is een softwarerobot die je kan zien als je virtuele medewerker die repetitieve taken voor je afhandelt. Geen fysieke robot, maar een computerrobot.

Doordat RPA niet zelf kan ‘nadenken’ komt de kracht van de technologie echt naar voren als het wordt gecombineerd met artificial intelligence. Zo kan je RPA gebruiken om bedrijfsprocessen te automatiseren, terwijl je AI kan gebruiken om deze processen te optimaliseren en te verbeteren. Dit kan leiden tot een hogere efficiëntie en betere resultaten.

RPA zonder AI

  • Er komt een serviceaanvraag binnen via een extern portaal;
  • Robot haalt de gegevens op uit het portaal en vraagt medewerker om urgentie te bepalen;
  • Medewerker bepaalt de urgentie op basis van de omschrijving van de lekkage (interpretatie tekst);
  • Robot maakt melding en planning aan op basis van input van de medewerker.

RPA met AI

  • Er komt een serviceaanvraag binnen via een extern portaal;
  • Robot haalt de gegevens op uit het portaal en vraagt het AI-model om urgentie te bepalen;
  • AI-model bepaalt de urgentie op basis van de omschrijving van de lekkage (interpretatie tekst) en geeft hierbij een betrouwbaarheid score;
  • Wanneer de betrouwbaarheid score boven x procent is maakt de robot een melding en planning aan op basis van de input van het AI-model. Lager dan x procent? De robot vraagt een second opinion aan de medewerker.

AI en RPA wordt steeds meer gebruikt in verschillende branches en sectoren waaronder financiële dienstverlening, gezondheidszorg, productie en logistiek. Bedrijven profiteren van de voordelen die AI en RPA bieden door hun processen te automatiseren, fouten te verminderen en kostenbesparingen te realiseren. Pegamento heeft o.a. de Mail Assistant en Process Assistant ontwikkelt.

De Mail Assistant automatiseert mailverkeer van een organisatie met behulp van beide technologieën. Een mail komt binnen in de mailbox. De RPA-software herkent de mail en pikt hem eruit. De AI-software achterhaalt de intentie en gebruikt slimme sjablonen om het mailverkeer automatisch af te handelen. Ook kan de AI-software (aan)vragen uit de mail herkennen en deze doorzetten naar de juiste persoon binnen de organisatie op het juiste moment. Dit is ook wel onze Process Assistant.

Hieronder een video waarin RPA i.c.m. AI wordt gebruikt om het proces van het openen van een (zakelijke) bankrekening sneller uit te voeren.

Machine Learning

Machine learning is een subset van kunstmatige intelligentie dat zich richt op de ontwikkeling van systemen die automatisch kunnen leren en zichzelf verbeteren zonder expliciete instructies van een programmeur. Door middel van machine learning kunnen systemen zichzelf aanpassen en verbeteren op basis van feedback, waardoor ze steeds effectiever en efficiënter worden. Dit gebeurt door het analyseren van grote hoeveelheden gegevens en het identificeren van patronen. Deze kunnen weer worden gebruikt om voorspellingen te doen of beslissingen te nemen. Machine learning wordt gebruikt bij heel veel verschillende toepassingen van AI binnen allerlei sectoren. De potentie ervan is dan ook enorm.

ChatGPT is een voorbeeld dat is gemaakt met behulp van machine learning. De chat leert door interacties met zijn gebruikers om steeds beter te worden in het geven van het juiste antwoord op een vraag.

ChatGPT

Er wordt weleens gespeculeerd dat AI de mens voorbij gaat lopen. De zorgen van mensen over de mogelijkheden van de technologie neemt toe. Als reactie daarop heeft de EU een voorstel aangenomen om AI internationaal te reguleren: de zogenoemde kunstmatige intelligentie verordening (AI Act). De wetgeving is bedoeld om AI legaal, ethisch verantwoord en technisch robuust te maken. Tegelijkertijd moet de wetgeving ervoor zorgen dat AI onder meer democratische waarden, mensenrechten en wetgeving respecteert.

Maar hoe kunnen toepassingen van kunstmatige intelligentie bijdragen aan mijn organisatie?

Kortom, AI wordt gebruikt voor een breed scala aan toepassingen gecombineerd met technologieën als beeldherkenning en robotic process automation. Het is een krachtige technologie die steeds vaker wordt gebruikt in organisaties. Kunstmatige intelligentie helpt bedrijven om hun processen te optimaliseren, kosten te besparen, de klanttevredenheid te verhogen en de omzet te vergroten. Processen worden ook steeds slimmer en efficiënter door het gebruik ervan. Bedrijven die slim gebruikmaken van de technologie hebben vaak een concurrentievoordeel ten opzichte van bedrijven die dat niet doen.

Meer blogs

Download hier de whitepaper

Verdiep je kennis met de whitepapers van Pegamento.

Joost Schaap-Account manager Pegamento

Joost Schaap

Senoir Account Manager

Als een klant contact opneemt met een organisatie omdat deze een klacht heeft dan is het cruciaal dat de medewerker van de organisatie begint met goed te luisteren. Wat betekent deze klacht voor de klant en ook voor de eigen organisatie? Hoe is deze klacht op te lossen? Nadat er goed geluisterd is heeft de medewerker de juiste informatie nodig zodat er een oplossing kan worden geboden.

Dit stuk is geschreven door Joost Schaap, werkzaam als Account Manager bij Pegamento.

Tim Treurniet-AI-developer Pegamento

Tim Treurniet

Designer of Intelligent Systems

Echte jeugdhelden heb ik nooit gehad. Maar achteraf gezien, geloof ik dat figuren als Willie Wortel of Dexter’s lab misschien wel invloed op mij hebben gehad. Ik krijg energie van het echt zelf maken van innovatieve en nuttige producten. Niets zo leuk als het effect zien van een project waarmee een saaie taak geautomatiseerd is, of een complex proces opeens toegankelijk geworden is.

Een mooi bruggetje naar mijn foto is het fysieke aspect van mijn werk. Door te werken met beeldherkenning ben ik vaak heel direct verbonden met de fysieke wereld en is mijn werk meer dan enkel programmeren. Onze beeldherkenningssoftware waarborgt bijvoorbeeld de veiligheid op bruggen, volgt spelers op een voetbalveld of gebruikt je eigen smartphone om jezelf accuraat te meten. Deze combinatie tussen fysiek en digitaal zorgt voor variatie en extra uitdaging. Voor mij zijn dit de belangrijkste redenen voor mijn interesse en enthousiasme in wat ik doe!

Dit stuk is geschreven door Tim Treurniet, werkzaam Designer of intelligent systems bij Pegamento.

Vera van der Plas-UI-UX designer

Vera van der Plas

UI/UX Designer

Als UX/UI designer houd ik mij dagelijks bezig met het omzetten van complexe data naar gebruiksvriendelijke visualisaties. Dit alles afgetopt met een digitaal likje verf wat de aandacht van de bezoeker moet trekken om in actie te komen.

Eén van de interessante kanten van dit vakgebied vind ik de effecten die kleine aanpassingen, zowel tekstueel als visueel, kunnen hebben op de conversie. De psychologische impact die een simpele achtergrondkleur van een CTA-knop heeft op ons gedrag is groot. Die kleur kan namelijk bepalen of jij dat product wel of niet gaat kopen.

Wat wij zien en hoe onze hersenen deze informatie verwerken en interpreteren fascineert mij. De mogelijkheden om potentiële klanten onbewust te wijzen in de door jouw gekozen richting zijn eindeloos. 
Ik hoop mijn expertise in de toekomst vaker toe te passen binnen onze oplossingen.

Dit stuk is geschreven door Vera van der Plas, werkzaam als UX/UI Designer bij Pegamento.

Fouad Rahaoui-Finance Pegamento

Fouad Rahaoui

Financial Controller

Een Financial Controller moet binnen een bedrijf niet alleen een expert zijn op het gebied van Finance. Je moet ook kennis hebben van de laatste IT-ontwikkelingen. Want die gaan ook in de wereld van Finance heel erg snel.

Bij Pegamento kan ik alles leren over de laatste IT-ontwikkelingen. Zoals de laatste ontwikkeling op het gebied van Machine learning and deep learning.

Via deze toepassingsgebieden kan ik als Financial Controller de financiële bedrijfsprocessen binnen Pegamento verder automatiseren en verbeteringen doorvoeren voor de automatische verwerking van financiële gegevens.

Dit stuk is geschreven door Fouad Rahaoui, werkzaam als Financial Controller bij Pegamento.

Ernst Vegter-Business consultant Pegamento

Ernst Vegter

Business Consultant

Gastheerschap is één van mijn diepste drijfveren.
Niet zo gek natuurlijk dat klantenservice een rode draad in mijn carrière is. Aspecten van gastheerschap is in staat zijn te verbinden, te faciliteren maar voornamelijk iemand oprecht welkom te laten voelen. Mijn intuïtie is daarin mijn grootste goed om mezelf te kunnen verplaatsen in het momentum en beleving van een gast. Een klant is mijn gast.

Gevoed door diverse zintuigen vormt zich een beeld rondom de klant. Ik luister naar wat er gezegd wordt, kijk naar mimiek, proef de onderliggende toon en krijg een gevoel bij de aan te pakken uitdaging. Er vormt zich een beeld dat letterlijk op mijn netvlies komt. Ik moet het kunnen zien. Als ik het zie kan ik het maken.

Het is daarin de kunst om eenvoud na te streven, de klant een warm gevoel te geven dat het probleem is begrepen, goed advies ontvangt, gefaciliteerd en zorgvuldig wordt begeleid naar de oplossing. Vertrouwen, verbinden en ontzorgen.

Het gevoel als een gast na een lange vermoeiende reis bij jouw hotel aankomt, voor de openhaard kan zitten, een goed glas wijn krijgt aangereikt en zorgeloos naar het vuur kan staren. Mijn gast weet dat het goed komt.

Dit stuk is geschreven door Ernst Vegter, werkzaam als Business Consultant bij Pegamento.

Gunisch-AI-developer Pegamento

Gunish Alag

AI Developer

A picture is worth a thousand words, is an expression most of us have heard. We see a lot of things around us on a daily basis and subconciously have the ability to recognize and understand them. This ability of humans to me seem bizarre.

As a computer vision developer at Pegamento that is what I do, break down complex problems and turn them into solutions using images by meticulously extracting useful data.
With the world moving forward and new technologies emerging, complicated problems which were difficult to solve a decade earlier suddenly seem possible and viable. The future is full of new challenges and I look forward to them.

This story is written by Gunish, working as an AI developer at Pegamento.

Ewold Jansen-Service engineer Pegamento

Ewold Jansen

Service & Support Engineer

Het aanhoren van wensen die een klant heeft of de problemen waar een klant tegenaan loopt is belangrijk om ze vervolgens goed te kunnen helpen. In beide gevallen denk ik mee naar de juiste oplossing.

Als de klant met een wens naar ons toekomt weten ze niet wat alle mogelijkheden zijn. In deze adviseer ik ze om de juiste keuzes te maken. Bij problemen is het aanhoren ervan van belang. Een probleem ontstaat bijvoorbeeld door een verkeerde handeling. Door hierin goed te communiceren kunnen veel problemen snel opgelost worden door het goed uit te leggen. Door slechte communicatie kan een klein probleem heel groot worden.

Dit stuk is geschreven door Ewold Jansen, werkzaam als Service & Support Engineer bij Pegamento.

Andre Glasbergen-Scrum master Pegamento

Andre Glasbergen

Scrum Master

Na het afronden van mijn studie ben ik bij een jong Pegamento met heel veel ambitie en enthousiasme begonnen als ontwikkelaar. In de eerste jaren leerde ik alles over processen automatiseren, nu beter bekend als RPA. Vaak heb ik mijn hersenen moet laten kraken om de werkinstructie om te zetten naar een logische functie, met niet al te veel If-statements, zodat de robot het werk kon uitvoeren.

Ik ontwikkelde door en ging als consultant aan het werk. Goed luisteren naar de klant en ondersteunen in de pre-sales fase van projecten. Het uitvoeren van projecten en luisteren lag mij erg goed. Het was een kleine, maar logische, stap om nu als Scrum Master en Projectmanager aan de slag te zijn. Ik begeleid nu al een paar jaar projecten. Zoals RPA, Cloudapplicaties en AI, volgens the Human lead agile aanpak, We bouwen dit met een groot team van specialisten.

Dit stuk is geschreven door André Glasbergen, werkzaam als Scrum Master bij Pegamento.

Ensar Ari-IT-engineer Pegamento

Ensar Ari

IT Engineer

Goede communicatie tussen klant en organisatie is erg belangrijk. Als organisatie wil je natuurlijk goed bereikbaar zijn voor je klanten. Hetzij via Social Media kanalen of via de oude vertrouwde telefoon. Vaak weten organisaties niet precies hoe zij hun telefoonlijn ingeregeld willen hebben. Daarom help ik ze graag met meedenken en breng ik ze zo op ideeën. Ik geloof dat er voor elk probleem wel een oplossing te vinden is. Alleen heb je soms iemand nodig die net even wat anders naar de situatie kijkt.

Dit stuk is geschreven door Ensar Ari, werkzaam als IT Engineer bij Pegamento.

Nini Heerings-Chief Happiness Officer Pegamento

Nini Heerings

Chief Happiness Officer

“Je leert iemand beter kennen door een uur spelen dan door een jaar praten.”

Deze quote van Plato is helemaal raak voor mij. Daarom verbind ik mensen graag spelenderwijs met elkaar. Want tijdens het spelen sta je helemaal aan, al je zintuigen aan het werk.
In mijn geweldige rol als Chief Happiness Officer wil ik dat doen door collega’s in verbinding met elkaar en met de organisatie te brengen. Op een creatieve en speelse manier, passend bij Pegamento.

Als ik niet aan het werk ben breng ik ook graag mensen in verbinding met elkaar. Dit doe ik door het organiseren van De Speeltuin, waarbij volwassenen spellen spelen die je vroeger op het schoolplein, in de gymzaal of op het buurtpleintje speelde. Het pure gevoel van plezier, totale ontspanning en geen gedachten aan iets anders dan het spelen. Dát gevoel is het doel.

Dit stuk is geschreven door Nini, werkzaam als Chief Happiness Officer bij Pegamento.

Ger Koedam-Communicatie & Marketing Pegamento

Ger Koedam

Marketing & Communicatie

Hoe kan ik je helpen? Dat is zo’n beetje de eerste vraag die ik stel als ik met mensen praat die nieuwsgierig zijn naar onze dienstverlening. In zo’n gesprek is de inzet van zintuigen erg belangrijk. Want niet iedereen is hetzelfde. De één denkt in beelden, terwijl voor een ander juist woorden van belang zijn of hoe iets aanvoelt. Voor mij zijn gezichtsvermogen en gehoor de mooiste zintuigen, omdat zowel ogen als oren informatie opnemen en emoties kunnen overbrengen of verwerken.

Waarom gehoor? Omdat luisteren essentieel is bij contact. En het is de sleutel tot het ontgrendelen van waardevolle inzichten.

Deze vaardigheid heb ik al vroeg ontwikkeld. Als kind genoot ik van hoorspelen op de radio, waarbij ik de verhalen in mijn hoofd tot leven bracht. 

Pim Ritmijer-Software developer Pegamento

Pim Ritmeijer

Software Developer

Programmeren is meer dan alleen ‘code kloppen’. Voor mij is luisteren naar wat de klant wil en dat in beeld brengen een belangrijk gedeelte van het software ontwikkelen.

Actief luisteren naar een klant om het volledige verhaal van de klant te begrijpen is cruciaal voordat er een oplossing gebouwd wordt. Wanneer je het verhaal van een klant begrijpt kan je samen nadenken over een oplossing die de klant echt helpt.

Het visualiseren van oplossingen is de volgende stap voor mij. Wat wordt de route die we gaan beklimmen om naar een oplossing te komen? Welke uitdagingen gaan we tegen komen om naar de top te gaan?

Net als bij klimmen is een goede voorbereiding waardevol. Ondanks dat je niet op alles kan voorbereiden helpt de voorbereiding om de applicatie zo goed mogelijk bij de wensen van de klant aan te laten sluiten.

Wat is programmeren toch een mooi en boeiend vak.

Dit stuk is geschreven door Pim Ritmeijer, werkzaam als Software Developer bij Pegamento.

Denise Verhoef-Software developer Pegamento

Denise Verhoef

Software Developer

Horen doe je als programmeur veel maar nadenken ook bijvoorbeeld als je de opdracht krijgt om een behoefte van de klant in elkaar te zetten. Als de klant graag een functie voor zijn applicatie wil hebben is het van belang dat je als programmeur goed gaat nadenken welke functies functioneel zijn en welke functies dat niet zijn. Op die manier zet je een zo goed mogelijk functionerende applicatie in elkaar en heeft de klant een goed eindproduct. Het omzetten van behoeften naar code tot functionaliteit vind ik interessant.

Momenteel loop ik stage bij Pegamento en volg ik de opleiding Software Developer. Zelf krijg ik veel informatie die je moet verwerken en toepassen. Het leuke hiervan is dat je weer nieuwe dingen kan leren maar ook dat je kunt ervaren hoe dat nou in het echte bedrijfsleven gaat. Vorig jaar ben ik begonnen met deze opleiding en wist ik vooraf nog niks van programmeren. Nu kan ik mijn eigen weg al een beetje vinden met programmeren en ik vind het dan ook leuk om er mee aan de slag te gaan. Dat je van een lege pagina tot een functionele applicatie kan komen door middel van code is gaaf!

Dit stuk is geschreven door Denise Verhoef, werkzaam als stagiaire Software Developer bij Pegamento.

Remco Pabst-Business consultant Pegamento

Remco Pabst

Computer Vision & AI Lead

Innovatieve software technologie inzetten voor mens of bedrijf om ‘dingen’ makkelijker en slimmer te maken is echt een drijfveer. Daarom spreekt de verbinding tussen de zintuigen me het meest aan. Onze hersenen verbinden de zintuigen net als een bedrijfsproces mens, systeem (data) en logica verbindt. Ze registreren en triggeren een actie, precies hoe het in een optimale workflow zou moeten gaan. Heel tof wat er tegenwoordig al mogelijk is als we daar ook nog eens heel veel rekenkracht aan toevoegen.

Horen betekent ook veel. Niet omdat ik iedere dag graag naar Jazz, Soul, Deep House of Focus-achtige muziek luister én goed moet kunnen luisteren om een wens of pijnpunt te interpreteren, maar meer omdat niet iedereen over alle zintuigen kan beschikken. Denk aan hem of haar met een visuele beperking. Dat we in nauwe samenwerking AI, TTS/STT technologie (wat nog volop in ontwikkeling is) mochten toepassen voor deze vaak ondermaats bediende groep mensen in de digitale wereld van nu en om daar de interactie en beleving mee te verbeteren geeft mij dan ook mega veel energie en betekenis aan wat ik met technologie probeer te doen; waarde creëren.

Dit stuk is geschreven door Remco, werkzaam als Business Consultant bij Pegamento.

Thomas de Wolf-Vision Engineer Pegamento

Thomas de Wolf

R&D Director

Toen ik ooit moest gaan kiezen welke studie ik ging doen, kon ik die keuze lastig maken. Ik had interesse in techniek, maar wat ik het liefste wilde doen was gewoon samen met een team werken aan een gezamenlijk doel.

Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds wat ik het liefste doe. De techniek is beeldherkenning geworden en het team de computer vision afdeling van Pegamento. Logisch dus dat qua zintuig ik uitkom op ‘zien’. Door met onze beeldherkenning oplossingen dingen te zien in de echte wereld, lossen we met ons hele team relevante problemen op voor onze klanten. En door de variatie in klanten zijn de plekken waar onze oplossingen terecht komen nooit hetzelfde. Zo sta ik het ene moment in de controlekamer van een brug en de volgende dag aan een productielijn voor broodjes of tussen de hekken van een TBS kliniek.

Dit stuk is geschreven door Thomas de Wolf, werkzaam als Computer Vision & AI Lead bij Pegamento.

Rob Roode-Research Development

Rob Roode

Research & Development

Patronen herkennen en automatiseren. Taken waar we continu aan werken bij de implementatie van onze robots bij Pegamento. Mijn 2 Drentsche Patrijshonden zijn jachthonden en zeker geen robots. Het jachtinstinct en intuïtie zit in basis in de genen. Het blijven aanbieden van nieuwe trainingsvormen heeft ze geleerd om zelfstandig in de jacht situaties te herkennen en te handelen. Ook ‘unsupervised’, al ben ik niet in de buurt.

Maar als je een brein iets probeert aan te leren, gaat het ook zaken zien die je niet verwacht. Honden halen haarfijn de kleinste afwijking in je stem of aanwijzing. Dat gaan herkennen en weer corrigeren is misschien wel de meeste complexe uitdaging. Maar in ons werk levert dat voor de mooie opdrachtgevers voor wie we mogen werken vaak de mooiste nieuwe inzichten op!

Dit stuk is geschreven door Rob, oprichter van Pegamento en verantwoordelijk voor Marketing en R&D.

Serge Poppes-CEO Pegamento

Serge Poppes

CEO

Gevoel. Dat is het mooiste waar Pegamento voor staat. Gevoel voor techniek in de breedste zin van het woord. Niet alleen gevoel voor de spannende zaken zoals AI, maar ook voor de basis van communicatie.

Het allermooiste aan mijn werk is verkopen, luisteren, vertalen en meedenken aan wat er werkelijk toe doet. De digitale transformatie brengen wij met een mooi team aan!
De diversiteit van ons team, hoe scherp we zijn, maar vooral de prachtige zaken die we mogen maken geeft mij een extreem goed gevoel. Vandaar dat ik intuïtief voor het zintuig ‘gevoel’ heb gekozen.

Gevoel geeft leven en differentiatie!